8 DECEMBER -

Favorit julbaket + recept : 
 
Jag väljer lussebullar före pepparkakor om jag måste. 
Och helst en lite mer hälsosammare variant som man kan äta med det vi kallar " gott samvete " - dock ska man kunna äta allt med gott samvete, dock med måtta. 
 
Och så kom jag över ett recept efter lite googlande, som är veganskt (då jag längre helst inte vill äta ägg) , glutenfritt och inte innehåller något vitt socker. 
 
 
 
Ingredienser : 
 
* 2 dl sojamjölk (osötad). 
* 50 g mandelsmör. 
* 40 g lönnsirap. 
* 1 påse saffran. 
* 50 g jäst. 
* 2 msk kokossocker (40 g). 
* 2 tsk salt. 
* 1 msk fiberhusk. 
* 2 tsk bakpulver. 
* 100 g havremjöl. 
* 30 g mandelmjöl. 
* 40 g majsmjöl. 
* 200 g dinkelmjöl. 
* 4 msk potatisstärkelse. 
 
 
Instruktioner : 
 
* Blanda sojamjölk och jäst i en liten kastrull och värm till fingervarm temperatur o blanda sedan i lönnsirapen. 
* Blanda alla torra ingredienser i en stor skål. 
* Häll i vätskan i den torra blandningen. 
* Rör om och forma till en deg. 
* Häll i mandelsmöret och knåda in i degen. 
* Låt den jäsa under handduk i 45 min & forma till lussebullar. 
* Pensla bullarna med lite lönnsirap + vatten (blanda ihop de 2 och använd istället för äggula). 
* Stoppa i russin (något jag glömde). 
* Grädda i ugnen ca 13 - 14 min - håll koll! 
 
 
I orginalreceptet stod det enbart 1 dl mjölk, men eftersom jag knådade runt så var degen så sjukt smulig att jag hällde i 1 dl till och då blev det mer hjälpsamt. 
 
Och slutresultatet blev bättre än vad jag först trodde, men inte sådär saftiga som man kanske allra helst vill ha dem. Mer lika scones i konsistensen men absolut ätbara. 
 
 
LIVET | |
Upp